Tikėjimo dovana
HOMILIJA. XIV eilinis sekmadienis B metai
Tėvas Bernardas de la Borderie
7/7/2024
Šiandienos Evangelijoje papasakojama apie vieną Viešpaties gyvenimo epizodą. Atėjus šeštadieniui Jėzus mokė savo tėvynėje. Jo klausytojai stebėjosi: Kas per išmintis jam suteikta, ir kas per stebuklai daromi jo rankomis? Jie buvo nustebę ir galiausiai pasipiktinę. Jie aiškiai girdi Jėzaus žodžius, girdi Jo balso skambesį, bet neklauso savo širdies ausimis; jų širdys užkietėjusios. Jie yra kaip pranašo Ezekielio klausytojai pirmajame skaitinyje: įžūlūs ir kietaširdžiai.
Kietaširdis žmogus nepriima Žodžio. Ji tampa Žodžio teisėju, užuot leidęs jam save teisti. Jis pasiduoda pagundai matuoti Dievą pagal savo matą. Toks nusistatymas motyvuojamas atsisakymu atsiversti. Būtent tai pakartoja šventasis Paulius savo paskutinėje kalboje Apaštalų darbų knygos pabaigoje, cituodamas pranašą Izaiją: Šitų žmonių širdis aptuko, jie prastai girdėjo ausimis ir užmerkė akis, kad kartais nepamatytų akimis, neišgirstų ausimis, nesuprastų širdimi ir neatsiverstų, ir aš jų nepagydyčiau.
Šventasis Steponas tai (tokį nusistatymą) laikė uždarumo Šventajai Dvasiai ženklu: Prieš kankinystę jis pasakė savo kaltintojams šiuos žodžius : Jūs, kietasprandžiai, pagonių širdimis ir ausimis! Jūs, kaip ir jūsų protėviai, visuomet priešinatės Šventajai Dvasiai.
Neretai norime suprasti, kad galėtume tikėti. ...tai gali paguosti ir apšviesti, bet subjektas galiausiai lieka užsisklendęs savo paties proto bei jausmų imanencijoje. rašė popiežius Pranciškus apie dabartinį žavėjimąsi gnosticizmu. Nepamirškime, kad tik labai mažą dalį iš Viešpaties gaunamos tiesos galime suprasti. Iš tikrųjų negalime priimti tikėjimo dovanos, jei nepriimame Dievo žodžio, nes...tikėjimas iš klausymo, „Fides ex auditu“, klausymas – kai skelbiamas Kristaus žodis, rašė šv. Paulius Romiečiams. Rom. 10, 17
Jėzaus klausytojų tikėjimo stoka yra tarsi kliūtis Jėzaus išganymo galiai. Jis ten negalėjo padaryti jokio stebuklo, tik keliems ligoniams uždėjo rankas ir juos išgydė. Jis stebėjosi jų netikėjimu. Priešingai, Jėzus, atrodo, negali neatsiliepti į maldą, išsakytą su tikėjimu: tai matome pasakojime apie moterį, išgydytą nuo kraujo plūdžio. Eidama iš paskos, ji palietė Jėzaus drabužį, nes sakė sau: jeigu paliesiu bent jo drabužį, išgysiu. Tada iš užpakalio prisilietė prie jo apsiausto. Bematant kraujas jai nustojo plūdęs, ir ji pajuto kūnu, kad yra pasveikusi iš savo negalės. Taigi nors minia spaudė Jėzų iš visų pusių, labiau už viską Jėzų palietė šios moters tikėjimas, ir iš Jo išėjo jėga, kuri išgydė ją nuo ligos. Kaip teisingi psalmininko žodžiai: Viešpatie, tu išgirsi skriaudžiamųjų troškimą, paguosi jų širdį, pakreipsi į juos ausį (Ps 10, 17).
Šiandienos Evangeliją galima vertinti kaip pasakojimą apie nesėkmę, pranašaujančią kryžiaus "nesėkmę". Jėzaus mokymo žodžiai neprasiskverbė į kietas Jo tautiečių Nazarete širdis, lygiai kaip kryžiaus žinia neprasiskverbė į širdis tų, kurie vėliau stovėjo kryžiaus papėdėje ir tyčiojosi iš nukryžiuotojo. Galiausiai tikrąjį atsakymą apie Jėzaus tapatybę davė pagonis, romėnų šimtininkas: šis žmogus tikrai buvo Dievo sūnus, pasakė jis Mk 15 39 ne todėl, kad jis jau buvo matęs Jėzaus mirtimi pasiektos pergalės prieš mirtį, vaisių, bet todėl, kad jo širdis buvo atvira slėpiniui ir jis įžengė į šviesą, kuria jį apšvietė Dievas. Tu esi gyvenimo šaltinis, tavo šviesoje matome šviesą (Ps 36, 10) sakė psalmistas.
Pirmajame skaitinyje skaitome apie pranašą Ezechielį. Jis siunčiamas į misiją. Mes taip pat esame siunčiami į misiją: ite missa est pasakys celebrantas prieš išsiskirstant. Pranašas yra siunčiamas pas maištaujančią tautą. Galėtume sakyti, kad ir mes susiduriame su pasaulio dvasia, su pasaulietiškumu, kuris priešinasi Evangelijos dvasiai. Per krikštą mes, visi Kristaus mokiniai, dalijamės pranašiška dvasia, ir, anot švento Petro pirmojo laiško, visur turime liudyti Kristų, bei ieškantiesiems atsakyti apie mumyse slypinčią amžinojo gyvenimo viltį (1 Pt 3, 15). Ir Krikščionio, ir vienuolio misija yra ne tiek įtikinėti kalbomis, kiek savo gyvenimo nuoseklumu, tarnyste artimui pagal Evangeliją.
Kristus nazareto sinagogoje (Gerbrand van den Eeckhout 1658)
Tel. +370 (8) 427 47 498
sbv@palendriai.lt
Palendrių Šv. Benedikto vienuolynas
Palendriai 4
LT - 86105 Kelmė, Lietuva